Hei taas!
Reilu viikko on
vierähtänyt viime postauksesta, mutta suoraan sanottuna tuntuu, kuin siitä
olisi jo kuukausi aikaa. Ei ole niinkään kyse siitä, etteikö aika täällä menisi
nopeasti, vaan ennemminkin siitä, että viikossa on ehtinyt taas tapahtua ihan
valtavasti asioita!
Keskityn nyt
kuitenkin tällä kertaa kurssivalintoihin, kuten viimeksi lupailinkin. Brown on
niin sanottu liberal arts college, mikä tarkoittaa sitä, että täällä
painotetaan laajaa yleistietämystä eri oppiaineista. Joissakin liberal arts
yliopistoissa tämä saavutetaan siten, että oppilaat käyttävät ainakin
ensimmäisen vuoden pelkkien pakollisten aineiden opiskeluun, vähän saamaan
tyyliin kuin suomalaisissa lukiossa on pakko opiskella ainakin yksi kurssi
suunnilleen jokaista ainetta. Vasta tämän jälkeen päästään valitsemaan omat
kiinnostuksen kohteet ja pääaine. Brownissa asiaa lähestytään kuitenkin vähän
eri näkökulmasta. Täälläkin pääaine julistetaan vasta toisen vuoden
kevätpuolella (senkin jälkeen sitä voi vielä vaihtaa), mutta pakollisia kursseja
ei ole yhtäkään. Ehdot valmistumiselle ovat, että täyttää jonkun pääaineen (Brownissa
puhutaan käytetään concentration-sanaa majorin sijaan, koska halutaan olla
erilaisia tässäkin asiassa) kriteerit, ja on suorittanut hyväksytysti vähintään
30 kurssia.
Mitä tämä sitten
käytännössä tarkoittaa? Otetaan nyt esimerkkinä vaikkapa psykologia, mitä itse
luultavastikin lähden opiskelemaan. Jotta valmistun psykologian kandidaatiksi,
minun täytyy näiden kahdeksan lukukauden aikana suorittaa
- Psykologian introkurssi (saan tosin skipata tämän, koska suoritin AP-psykologian vaihtovuonna)
- Statistiikan introkurssi
- Kuusi psykologian kurssia, kaksi kutakin suuntausta kohden (havainto/kognitiivinen, vertaileva/fysiologinen, sekä sosiaali/persoonallisuus/kehityspsykologiaa)
- Yksi psykologian laboratoriokurssi
- Kuusi vapaavalintaista tiedekurssia (matematiikkaa, biologiaa, kemiaa, fysiikkaa, neurotiedettä…)
- Yksi psykologian ”ylemmän tason” seminaarikurssi
- Ohjattu tutkielma (yksi kurssi)
Näitä kursseja on
siis yhteensä 17, joista vain kaksi on varsinaisesti pakollisia – kaikissa muissa
on runsaasti vaihtoehtoja. Keskimääräinen opiskelija ottaa 4-5 kurssia
lukukautta kohden, ja suorittaa noin 35 kurssia neljän vuoden aikana. Mitä
noilla lopuilla kursseilla sitten opiskellaan? Ihan mitä vaan! Halutessaan voi
ottaa toki lisää psykologian kursseja, mutta koska täällä kurssivalikoima on
niin valtava, niin kiinnostavia kursseja löytyy varmasti muistakin
tiedekunnista. Etenkin ensimmäisen vuoden opiskelijoita kannustetaankin
vahvasti ottamaan hyvin erilaisia kursseja monista eri tiedekunnista –
varsinkin, koska suurin osa ei ole vielä varma tulevasta pääaineestaan (ja
nekin, jotka luulevat olevansa, usein muuttavat mieltään). Pääaineesta riippuen
suoritettavia kursseja on 12-20, joten vaikka ensimmäisen vuoden opiskelisi
mitä, niin pääaineelle pakolliset kurssit ehtii kyllä ottaa myöhemminkin. Tämä
systeemi on mielestäni mahtava siitäkin syystä, että jokainen opiskelija pystyy
mahduttamaan lukujärjestykseensä pääaineensa ulkopuolisia kiinnostuksen
kohteita, oli se sitten taiteita, musiikkia, kieliä tai vaikkapa egyptologiaa.
Toinen Brownille
ominainen piirre kurssivalinnoissa on niin sanottu shopping period. Kursseille
rekisteröidytään alustavasti koulun alkaessa, jonka jälkeen alkaa tämä kahden
viikon shoppailuvaihe. Näiden kahden viikon aikana oppilailla on mahdollisuus
kokeilla haluamiaan kursseja – myös niitä, joihin ei ole rekisteröitynyt. Osa
oppilaisa ”shoppailee” yli kymmentä kurssia, osa vain viitta tai kuutta. Näiden
viikkojen aikana oppilaat saavat yleensä melko hyvän käsityksen siitä,
millainen professori kurssia opettaa, millainen opetustyyli hänellä on, kuinka
raskas kurssi tulee olemaan jne. Lopullinen rekisteröinti kursseille täytyy
olla tehtynä näiden kahden viikon lopussa, jolloin jokaisella opiskelijalla on
toivon mukaan lukujärjestyksessään vain sellaiset kurssit, mistä oikeasti
pitää. Varsinkin shopping periodin ensimmäiset päivät ovat usein melkoista
hyörinää, sillä suuri osa oppilaista joutuu istumaan lattialla tai rappusilla,
ja ihmisiä tulee ja menee kesken luentojen. Koen tämän shopping periodin
kuitenkin todella hyödyllisenä varsinkin tässä vaiheessa, kun ei vielä tunne
professoreita yhtään.
Minä shoppailin
aluksi kahdeksaa kurssia: biologiaa (ravitsemustieteen perusteet), persoonallisuuspsykologiaa,
statistiikan introkurssia, englannin esseekurssia, Lähi-idän tutkimusta,
neurotieteen introkurssia, ranskaa ja sosiologiaa (sukupuoli ja yhteiskunta).
Lopulta monen mutkan kautta päädyin biologiaan, psykologiaan, Lähi-itään ja
neurotieteeseen. Pidin kovasti noista muistakin kursseista, joten ajattelin
ottaa ainakin ranskan, statistiikan ja englannin sitten keväällä.
BIOL0030
Principles of Nutrition (ravitsemustieteen perusteet)
Kurssilla on noin
sata oppilasta. Opettaja on koulutukseltaan ravitsemusterapeutti, joten hän
osaa asiansa ja pystyy käyttämään hyväkseen esimerkkejä oikeasta elämästä. Opettaja
on jo vähän vanhempi naishenkilö, mutta hänellä on mukavan selkeä opetustyyli
ja hänen luentojaan on helppoa seurata. Kurssilla käsitellään muun muassa
ravitsemuksen perusteita ja niiden soveltamista oikeaan elämään, ravitsemuksen
roolia kroonisten sairauksien hoidossa, sekä eri ruoka-aineiden imeytymistä ja
käyttäytymistä ihmiskehossa. Kurssi vaikuttaa melko helpolta, sillä suurin osa
käsiteltävistä asioista on yleistietoa tai jo aiemmin biologian tunneilla
opittua. Varsinaista kirjaa ei edes tarvitse hankkia, sillä opettajalta saa
valmiit tiivistelmät kirjan kappaleista, ja koekysymykset perustuvat pelkästään
niihin ja luennoilla läpikäytyihin asioihin. Otinkin kurssin pääasiassa siksi,
että voidakseni ottaa vaativampia kursseja samasta aihepiiristä, minun tulee
käydä tämä kurssi ensin. Sitä paitsi onhan se ihan mukavaa vaihtelua ottaa
vähän helpompiakin kursseja, varsinkin nyt ensimmäisellä lukukaudella!
CLPS 0701 Personality (persoonallisuuspsykologia)
Kurssilla
käsitellään eri persoonallisuuspsykologian perspektiivejä ja teorioita
(psykoanalyyttinen, behavioristinen, humanistinen jne.). Kurssilla painotetaan
teorian ja tutkimuksen yhteyttä. Kurssilla on reilut sata oppilasta, ja
opettaja on samalla myös minun ”oponi”, eli hän on se, joka auttaa minua
kurssivalinnoissa ynnä muussa opiskeluun liittyvässä. Opettaja on vanhempi
mieshenkilö, ja koulutukseltaan psykoterapeutti. Luentojensa ohessa hän
tapaakin kouluikäisia lapsia terapian merkeissä, joten hän todellakin tietää
mistä puhuu, ja voi käyttää esimerkkejä oikeasta elämästä luentojensa apuna.
Opettajan opetustyyli on joidenkin mielestä kuiva (hän puhuu melko paljon ja
käyttää vain vähän oheismateriaalia), mutta itse pidän hänestä, koska hän on
niin valtavan omistautunut ja innostunut siitä, mitä hän opettaa. Myös
kurssikirjat ovat mielenkiintoisia ja selkeitä. Toisessa on teoriaa, ja toisessa
esimerkkitapauksia.
NEUR 0010 The Brain: An Introduction to Neuroscience
Kurssilla
käsitellään nisäkkäiden hermostoa painottuen ihmisaivoihin. Aiheisiin kuuluu
muun muassa hermosolujen toiminta, aistien toiminta, liikkeen ja puheen
kontrolli, oppiminen ja muisti, tunteet, sekä aivosairaudet. Kurssilla on
valtavasti oppilaita, yli 400. Opettajia on kaksi, joista toista en ole vielä
tavannut, mutta ainakin toinen on todella osaava ja ihan älyttömän hauska.
Kirja on paksu kuin nälkävuosi ja luettava materiaali on välillä melko
teoreettista ja raskasta, mutta onneksi opettajat ja kurssin ”avustajat” ovat
tavattavissa useita kertoja viikossa, ja kerran viikossa järjestetään
vapaaehtoisia tunnin kertaussessioita.
MES 0155 Cultures of the Contemporary Middle East
Miten minä päädyin
ottamaan Lähi-idän tieteitä kurssivalikoimaani? Kaikki lähti oikeastaan siitä,
kun mentorini kehui kyseisin kurssin professorin maasta taivaisiin, ja kannusti
ottamaan jonkun hänen kursseistaan. Eräällä lounaalla kansainvälisen
orientaation aikana päädyin sitten istumaan samaan pöytään tämän professorin
kanssa, ja olin myyty. Aivan supermahtava ja ihana ihminen! Hän on kotoisin
Palestiinasta, mutta on asunut Yhdysvalloissa jo pitkään – alun perin opetti
Harvardissa, mutta vaihtoi sitten Browniin (jossa viihtyy kuulemma paljon
paremmin, heh). Ei tämä professori kuitenkaan ihan ainoa syy ole, miksi otin
tämän kurssin. Lähi-Idän tapahtumat ovat melkoisen pinnalla tällä hetkellä ja
vaikuttavat runsaasti myös muuhun maailmaan. Minua on jo pitkään vaivannut se,
että oma tietämykseni rajoittuu siihen, että ”joku konflikti siellä on aina
meneillään”. Toivonkin, että tämän kurssin jälkeen minulla olisi vähän parempi
käsitys siitä, mitä Lähi-Idässä oikein tapahtuu, ja miten tähän on päädytty.
Kurssin aikana
luemme neljä kirjaa: Raja al-Sanean Riadin tytöt, Our harsh logic : Israeli
soldiers' testimonies from the occupied territories 2000-2010 (ei lienee
suomennettu?), Marjane Satrapin Persepolis, ja Jean Zarun Occupied with
Nonviolence: A Palestinian Woman Speaks (tätäkään en löytänyt suomeksi).
Katsomme myös 11 eri elokuvaa dokumenteista komedioihin, muun muassa Nader ja
Simin: Ero, Wadjda, Taistelu Algeriasta ja Reel Bad Arabs: How Hollywood
Vilifies a People. Jokainen kirja ja elokuva vaikuttaa ihan älyttömän
mielenkiintoiselta, ja yllätyksekseni voin sanoa, että odotan näitä tunteja
kaikkein eniten!
Muutoin ollaan
tehty kaikenlaista hauskaa, kuten kisailtu muita ”yksikköjä” vastaan, käyty
kuuntelemassa yllättävän hauska luento alkoholista ja seksistä, katsottu
näytelmä seksuaalisesta hyväksikäytöstä, kannustettu luokkakavereita
talent-kilpailussa, tutustuttu koulun tarjoamiin 400:n kerhoon ja katsottu
Pitch Perfect uimahallissa. Antaa kuvien puhua puolestaan (vaikka ne ovatkin
vähän huonolaatuisia, sori!).
Mahtavaa lukea sun juttuja Brownista! Kiitos! Odotan innolla jo seuraavaa :)
VastaaPoistavitsit tuo middle east -kurssi kuulostaa mielenkiintoselta!! oon lukenu pari noista kirjoista ja tykkäsin! kerropa joskus ajatuksia kurssista jos jaksat/kerkeet. tosin näyttää sulla kyllä kiirettä pitävän muutenkin :) tsemppiä elämään siellä kaikin puolin, jatkan mielenkiinnolla tän blogin seurailua :)
VastaaPoistaMielelläni! Olen vasta aloittanut ensimmäistä kirjaa (A Palestinian woman speaks), mutta muuten ollaan käsitelty tunneilla jo paljon ajatuksia herättäviä artikkeleja ja tutkimuksia. Kiva, että jotakuta kiinnostaa tämäkin aihe, niin minulla on hyvä syy kirjoittaa siitä :D
Poista